despre sistemul educational romaniaDupa 1990, învatamântul românesc a intrat într-un declin evident, fapt recunoscut de toate institutiile statului, fara exceptie. Rând pe rând, fiecare guvernare care s-a perindat pe la conducerea tarii a venit cu reforme în educatie, modificari legislative, proiecte, programe, propuneri si initiative menite a pune capat unei involutii care afecteaza întreaga societate româneasca.

Paradoxal, elevii au de studiat la fel de multe materii ca si parintii lor, ba chiar mai multe, programa e mai solicitanta, profesorii sunt mai „doctorati” si mai „masterati” ca oricând, metodele de predare sunt din cele mai moderne si mai diversificate, însa gradul de promovabilitate la finalul unui ciclu scolar este tot mai redus.
Adrian Todoran: „Generatiile de tineri, ucise de un sistem educational aflat în deriva” Multi liceeni îsi iau examenul de bacalaureat dupa 20 de ani, preferând sa stea acasa decât sa îsi continue studiile la o facultate. Facultate care nu reprezinta nici pe departe oglinda unei educatii stralucite, cei mai multi licentiati cu o diploma universitara având grave carente de exprimare, semn ca nici limba româna nu e stapânita la un nivel acceptabil.

Dincolo de faptul ca uneori elevii termina câteva clase doar pentru a depasi pragul analfabetismului si a învata tabla înmultirii, avem si cazuri de abandon scolar. Si numarul acestora nu este mic, iar cauzele sunt multiple. Complexitatea si gravitatea lor ne îndeamna sa credem ca abandonul scolar este un fenomen caruia cu greu îi vom face fata în anii care vin.

Consilierul local baimarean Adrian Todoran trage un semnal de alarma si spune ca este momentul sa fie luate masuri urgente pentru stoparea cresterii numarului de cazuri în care copiii abandoneaza sistemul educational.

„Cu bune, cu rele, educatia e primordiala într-un stat european precum România. Abandonul scolar a ajuns la 18%. E un procent imens. Un copil din cinci renunta la scoala. Asta înseamna analfabetism, înseamna oameni care vor avea un viitor extrem de dificil, oameni cu familii greu de întretinut.

Asta înseamna pragul saraciei. Si cine va interveni pentru a sustine financiar aceste cazuri? Evident, statul român. Iar pentru a nu ajunge acolo, tot statul trebuie sa intervina pentru a scolariza copiii si a-i pregati corespunzator. Nu putem renunta la acesti tineri. Ei sunt viitorul tarii. Dar au nevoie de grija noastra. Totul începe de la crese, gradinite, care trebuie sa existe într-un numar suficient în fiecare localitate”, afirma Adrian Todoran.

Liderul Partidului Miscarea Populara Maramures crede ca una dintre solutiile pentru eficientizarea sistemului de învatamânt este adoptarea vechilor masuri impuse prin Legea Educatiei, o lege care a fost schimbata radical sub Guvernul condus de Victor Ponta, prin ministrul Educatiei de atunci, Ecaterina Andronescu. „În primul rând, lipsesc scolile profesionale si tineri buni cunoscatori ai unor meserii. Azi, fiecare se pricepe sa faca orice. Instalatorul zideste, tâmplarul stie sa sudeze, mecanicul se pricepe la zugravit. Acest fapt este cauzat de lipsa unor specializari pe domenii de activitate si meserii.

Pe de alta parte, absolventii de liceu sunt lipsiti de perspectiva. Multi nu stiu daca sa continue a studia la o facultate sau sa se angajeze. Legea Miclea – Funeriu, facuta praf de Andronescu, prevedea un cadru legal pentru ca dupa terminarea liceului, tinerii sa învete si sa lucreze în paralel o anumita perioada de timp, pâna sa opteze pentru facultate sau munca.

Ori acum nu mai avem prevederi legislative în acest sens, iar oamenii cu calificare aleg sa plece în strainatate si sa se angajeze în posturi pentru care nu au pregatire. Este nevoie de o mobilizare la nivel Parlamentar, pentru modificarea actualei legi a Educatiei. E de datoria viitorului Legislativ sa faca lucrul acesta si sa dea o noua sansa generatiilor de elevi care vin din urma”, conchide Adrian Todoran, liderul Miscarii Populare Maramures.

CITAT: „Cred în sansa tinerilor. Ei reprezinta generatiile care vin din urma si care trebuie sprijinite cel mai mult. A lasa învatamântul sa decada pâna la a-i împinge pe elevi spre abandonul scolar înseamna a ucide o natie”.

sursa: sighet247.ro